خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/02/15 - 14:43
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
ابراهیمی مطرح کرد:

6میلیون نفر در معرض بحران طوفان نمک / سدسازی غیرکارشناسی عامل موثر تشدید انتشار ریزگردها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس سدسازی های غیرکارشناسی و عدم رعایت حقابه تالاب ها و رودخانه ها را عاملی موثر در مواجه شدن 6 میلیون نفردر کشور با بحران نمک دانست.

علی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر مواجه بودن 6 میلیون نفر در کشور با بحران نمک، گفت: متاسفانه اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ منابع آب های زیرزمینی، آب های سطحی و محیط زیست بر اساس مطالعات اساسی و حساب شده نبوده و برای دراز مدت برنامه ریزی مناسبی نداشته ایم.



نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای نیل به خودکفایی، تامین آب صنایع و توسعه کشاورزی برداشت آب به صورت بی رویه صورت گرفته است، افزود: سدسازی های غیرکارشناسی و عدم رعایت حقابه تالاب ها و رودخانه ها باعث بروز فرونشست زمین، برهم خوردن اقلیم، کاهش پوشش گیاهی و در نهایت تولید و گسترش ریزگردهای نمکی  شده است.



وی با بیان اینکه بخشی از ریزگردها منشا خارجی دارد، ادامه داد: منشا اصلی ریزگردهای خارجی در صحرای عراق وجود دارد که در گذشته با همکاری دو جانبه بین ایران و عراق و انجام مالچ پاشی مهار می شد اما متاسفانه فضای جنگ، عدم مدیریت این معضل از سوی کشور عراق و توجه به منابع کشور باعث شده طی سه دهه اقدام مناسبی در جهت مدیریت ریزگردهای خارجی در عراق انجام نشود.



این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه کنترل ریزگردهای خارجی بسیار سخت و غیرممکن است، تصریح کرد: انتقال آب بین حوضه کشور با مشکلات زیادی مواجه است و باید استفاده از آب های آزاد برای تامین آب شرب را در دستور کار قرار داد؛ متاسفانه به جای توجه به این مهم انتقال آب بین حوضه ای بیشتر مورد توجه قرار گرفته و شواهد این موضوع را در حال حاضر در زاینده رود و کارون مشاهده می کنیم.



ابراهیمی با یادآوری اینکه انتقال آب به صورت غیرکارشناسی و شتاب زده تشدید انتشار ریزگردها را به دنبال داشته است، گفت: استان های خوزستان، ایلام، قم، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، کرمانشاه، اصفهان، مرکزی و حتی تهران در معرض آسیب های ناشی از ریزگردها به ویژه ریزگردهای سمی قرار دارند.



نماینده مردم شازند در مجلس دهم، با بیان اینکه مهاجرت ها از استان های درگیر معضل ریزگردها افزایش یافته است، ادامه داد: به طور حتم اگر دقت لازم را در مدیریت یکپارچه منابع آب و تامین حقابه تالاب ها نداشته باشیم به نحوی سکونتگاه و جمعیت نیز تحت تاثیر این موضوع قرار خواهند گرفت و می تواند آسیب های اجتماعی و فرهنگی و حتی امنیتی را نیز به دنبال داشته باشد.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بی توجهی نسبت به تامین حقابه تالاب ها و مدیریت آب تراکم جمعیت در برخی استان ها را به دنبال دارد، تصریح کرد: گر در حفظ منابع و توزیع عادلانه آب اقدام نکنیم علاوه بر آسیب های اجتماعی، زیست محیطی و حتی نزاع های قبیله ای مشکلات امنیتی نیز دامن گیر کشور خواهد شد؛ در این رابطه نیاز است آب در حوضه مدیریت شده و اضافه بر نیاز حوضه به صورت مدیریت شده صورت گیرد تا مقاومت های قبلیه ای را به همراه نداشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 242451
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم